Jo opiskelijan on tärkeää ottaa asiakkuudenhallinta haltuun
Hyvä asiakaspalvelu on menestyksen avain! Vanhan sananlaskun mukaan asiakas on kuningas eikä tämä sananlasku mene metsään, vaan kiteyttää sen, mikä yritystoiminnassa on tärkeää! Tästä syystä alalla kuin alalla opiskelevan on tärkeää oppia palvelemaan asiakkaita kunnioittavasti ja ottaa haltuun ammattimainen asiakkuudenhallinta. Erilaisiin crm-järjestelmiin tutustuminen jo opintojen aikana onkin erittäin tärkeää, jotta opiskelijalla olisi tulevaisuudessa hyvät eväät onnistuneiden asiakassuhteiden luomiseen!
Tutustu rohkeasti asiakkuudenhallintaan
Asiakkuudenhallintaan ja sitä auttaviin erilaisiin järjestelmiin kannattaa tutustua rohkeasti jo opintojen aikana! Asiakkuudenhallinnassa auttavat nykyisin erilaiset asiakkuudenhallintajärjestelmät eli CRM-järjestelmät, jotka auttavat yritystä luomaan entistä vahvemmat suhteet asiakkaidensa kanssa. Samalla pyritään siihen, että yrityksen asiakkaat olisivat entistä tyytyväisempiä yritykseltä saamiinsa tuotteisiin ja palveluihin – ja tietenkin siltä saamaansa asiakaspalveluun. Tyytyväiset asiakkaat ovat potentiaalisia pitkäaikaisia kanta-asiakkaita, jotka parhaimmillaan levittävät yrityksestä hyvää sanomaa myös muille potentiaalisille asiakkaille. Näin yritys voikin saada monta kärpästä yhdellä iskulla onnistuessaan yhden asiakkaan asiakaspalvelussa erityisen hyvin.
Esimerkiksi Lime Technologiesin CRM-järjestelmää on mahdollista kokeilla maksutta. Jos siis haluat tutustua laadukkaaseen CRM-järjestelmään, kannattaa aloittaa Limen maksuttomasta vaihtoehdosta. Pääset sen avulla kokeilemaan, kuinka helppoa asiakkuudenhallinta on, kun käytössä on sitä varten suunniteltu näppärä ja laadukas järjestelmä. Näin asiakkuudenhallinta avautuu pikkuhiljaa myös opiskelijalle! Ja ymmärrät pian, kuinka asiakkuudenhallinnan kautta on mahdollista nostaa yritys menestyksen tielle ja siitä voi muodostua jopa loistava asiakasmagneetti. Kun tutustut asiakkuudenhallinnan saloihin jo opiskelijana, on myös sinulla mahdollisuus kehittyä loistavaksi asiakaspalvelijaksi.
Lue alan blogeja
Alan blogit ovat yleensä helppoa ja kevyttä luettavaa ja niistä opiskelija voikin ammentaa helposti ensi käden tietoa. Bloggaajalle voi esittää myös kysymyksiä, jolloin blogin ympärille kehittyy aiheeseen liittyvää keskustelua. Monet bloggaajat ovat aktiivisia myös somessa, kuten Facebookissa ja Instagramissa, ja näiden kanavien kautta opiskelijan on helppoa ja nopeaa saada inspiraatiota. Jos innostut alan blogeista oikein toden teolla, mikset kokeilisi bloggaamista myös itse? Bloggaamalla sinua kiinnostavasta aiheesta opit itsekin samalla uusia asioita. Lukijoiden kommentit voivat myös saada sinut tarkastelemaan käsittelemiäsi aiheita ihan uudesta näkökulmasta käsin.
Bloggaaminen voi tarjota opiskelijalle myös keinon ansaita pientä lisää tiukkaan opiskelijabudjettiin. Monet yritykset tekevät nimittäin mielellään yhteistyötä blogien kanssa ja voivat tarjota jopa rahaa kaupallisista yhteistöistä. Jos asiakkuudenhallinta ja siihen liittyvät järjestelmät kiinnostavat sinua, kokeile ehdottaa yhteistyötä esimerkiksi CRM-palveluita tarjoavalle yritykselle. Voit esimerkiksi testata heidän järjestelmäänsä ja kertoa käyttökokemuksiasi lukijoillesi. Osa blogeista tarjoaa myös tilaisuuksia haamu- tai vieraskirjoittajille. Tämäkin voi olla yksi hyvä vaihtoehto, jos kaipaat lisätuloja opintojen oheen.
Osallistu luennoille
Myös luennoille osallistuminen on hyvä tapa kerryttää omia tietoja ja taitoja. Jos oppilaitoksessasi järjestetään asiakkuudenhallintaa käsitteleviä luentoja, ota niihin rohkeasti osaa ja osallistu niihin aktiivisesti. Esitä kysymyksiä ja osallistu aiheesta käytävään keskusteluun. Usein luennoitsijoilla on omakohtaista ja ajankohtaista kokemusta asiakkuudenhallinnasta ja voitkin saada luennoitsijalta ensikäden tietoa siitä, mikä kentällä toimii juuri nyt.
Hyödynnä työharjoittelut
Joissakin työharjoittelupaikoissa saatat päästä tekemisiin CRM-järjestelmien kanssa. Hyödynnä nämä tilaisuudet ja yritä imeä itseesi harjoittelun aikana saamaasi tietoa. Esitä tarvittaessa kysymyksiä ja pyri ottamaan harjoittelupaikassa käytettävät järjestelmät haltuun. CRM saattaa tuntua ensiksi haastavalta ja laajalta kokonaisuudelta, mutta saatatkin yllättävän pian huomata, kuinka helppokäyttöinen järjestelmä tekee asiakaspalvelusta erityisen sujuvaa!